Er du bekymret for ditt barns språkutvikling ?

Har du sjekket hvordan barnet ditt lytter?  Det er nemlig vesentlig forskjell på lytting og hørsel.
Caroline Bertha Remseth forteller at hun var bekymret da sønnen hennes som toåring bare hadde fem- seks ord. Hun fikk høre om Tomatis-metoden og sørget for å få sønnen sin testet ved Trondheim Lytte- og Læresenter.
Etter noen runder med Tomatis-trening begynte sønnen gradvis å snakke. Etterhvert konstaterte helsesøster at gutten nå lå innenfor normalen språklig.

familie
En mor forteller om hvordan barnet hennes med sen språkutvikling endret seg i løpet av en periode med Tomatis lyttetrening.

Caroline Bertha Remseth forteller:

«Eg tok kontakt med Tomatis senteret fordi mitt yngste av fem barn ikkje kom i gang med språket. Ved 16 månads alder hadde han ei feberkrampe. I begynnelsen hadde han normal språkutvikling, men så blei det plutselig stopp. Ved  toårs alder hadde han kun eit ordforråd på 5-6 ord. I barnehagen brukte dei en del tegn til tale. Han har alltid gjort alt for å bli forstått, aldri gitt opp før han er sikker på at vi forstår han. I løpet av første runde med Tomatis behandling begynte han å bruke tegn til tale når han kommuniserte med mor. Da var han 27 månader og hadde fortsatt bare 5-6 ord. Fram til neste behadling ein månad seinare kom det fleire og fleire ord og ordlyder.
Etter fjerde runde med tomatis har han no begynt å synge. Helsesøster har fulgt han opp siste året, men no har han komme innanfor normalen og treng ikkje lenger ekstra oppfølging ved helsestasjonen.»

FORSINKET SPRÅK er et lytteproblem
Sen språkutvikling eller mangel på språk kan ha mange årsaker, som
spenner fra bl.a. hjerne-organisk og nervesystem via motoriske
problemer men også fra en historie med ørebetennelser eller vann i
mellomøret samt de første leveårs påtrykk. Alle disse faktorene
påvirker lydoppfattelse og analyse av lydbilde.

Øret som sanseorgan utgjør i størrelsesorden 90 % av alle
sansestimuli som når hjernen. Med andre ord øret er det viktigste
sanseorgan og dette selv om vi er hørselsvekket eller endog ikke
hørende. For å forstå det siste må en tenke på at øret er et organ
for å sanse bevegelser eller vibrasjoner altså ikke bare hørbare
lyder slik vi ofte tenker.

Øret er innvolvert i hver eneste av kroppens muskelbevegelser samt
påvirker mange av de hormonproduserende kjertlene, herunder
lykkehormoner og stresshormoner. Som en dirigent av et orkester,
koordinerer øret musklene i forbindelse med bevegelser, det som
kalles motorikk. Også anskikt og munn har muskler, et komplisert
samspill mellom over 100 muskler benyttes i forbindelse med tale.

Dr. Tomatis (1920 – 2001), en forhenværende fransk øre-, nese- og
halsspesialist, fremhever at å høre og å lytte er to adskilte
funksjoner som involverer ulike mekanismer. Mens høring er en passiv registrering av lyder, innebærer det å lytte en deltagende handling som forutsetter ønske om å bruke øret til å fokusere på utvalgte lyder, å velge ut den lydinformasjonen en ønsker slik at disse lydene fremstår på en klar og organisert måte.

Språkutvikling hos barn er i seg selv en læreprosess der lytting
spiller en avgjørende rolle. Lenge før barnet begynner å bable og
uttrykke sine første ord, har barnet trent ørene sine på å fokusere
på foreldrenes stemmer og språk for derigjennom å legge det språklige grunnlaget.Hovedelementene i musikk, tonehøyde, vibrasjon, intensitet og rytme, er også en del av det talte språk. Musikk er en velorganisert sekvens av lydimpulser og en utmerket måte for barn tilå lære seg hvordan lyder skal oppfattes på en organisert måte.

Når barnet har lytteproblemer ser vi i mange tilfeller at de ikke
liker musikk i det hele tatt, eller velger å ignorere den. Dette har
en fornuftig forklaring ut fra det vi vet om at en defekt lytteevne
betyr uklar, forvrengt eller monoton lydoppfattelse. Dr. Tomatis
hevder at problemer knyttet til språk og læring er utelukkende et
lytterelatert problem. For barn som mangler evnen til å lytte gir
dette store ulemper under prosessen som inngår i språkutviklingen.

Disse vil ha alvorlige probleme med å lese, stave, og kanskje også
med aritmetikk; de kan få diagnosen lærevansker eller dysleksi.
Tomatismetodens bruk av musikk gjør at barnet både slapper av og blir mer energisk. Musikken stimulerer til lytting og gir dermed barnet lyst til kommunikasjon og læring. Utvalgt og behandlet musikk brukt i spesifikke tilfeller i løpet av Tomatisbehandlingen er fordelaktig for barn med spesifikke språk-, lære- og kommunikasjonsproblemer, som er relatert til svak eller redusert lytteevne. Voksne med energiproblemer, tretthet, irritabilitet, konsentrasjonsproblemer og som ønsker stresshåndtering, holde tale og andre kommunikasjonsproblemer opplever også at behandlingen kan være nyttig.

Tomatisterapeut Brynjulv Simonsen har 16 års erfaring i bruk av musikk for å hjelpe barn:
«Jeg er overbevist om at barn trenger musikk for å vokse og utvikle seg harmonisk. Derfor mener jeg de skal utsettes for musikk så tidlig som mulig. Og da mener jeg før fødsel, rett og slett gjennom morens sang.  På denne måten vil musikalsk fostring  gjennom oppvekst lære barna at musikk ikke bare er et meget effektivt redskap, men også en god ledsager for resten av livet.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.